Om oss

Kulturhuset i Bergen er et samlingssted for musikk, kunst, design, arkitektur og mye annet. Målet er å bli en naturlig og inkluderende møteplass for alle som er interesserte eller involverte i byens rike kulturliv.

For info in English, please go here

Om oss.jpg

Bergen er en by fullspekket av kreative krefter, og det gir derfor mening at byen også kan tilby et kulturhus der mennesker fra alle disse miljøene får mulighet til å samles.

Selve bygget rommer om lag 3500 kvadratmeter gulvflate fordelt over fire etasjer, og her finnes det blant annet tre scener, tre barer, restaurant, galleri, møtelokaler, kontorer og en stor takhage med servering. Kulturhuset er åpent seks dager i uken, og byr på et omfattende og bredt utvalg av eksempelvis konserter, forestillinger, klubbarrangemeter, utstillinger, workshops og konferanser. De tre scenene har kapasitet på henholdsvis 600, 300 og 230 publikummere, og hele bygget kan romme opptil 1100 personer. Bygget har også fem møte/konferanserom. I restauranten fokuseres det på en grønn og økologisk profil, og det serveres både frokost, lunsj og middag.

Kulturhuset i Bergen er privatfinansiert, og ideen ble unnfanget med et ønske om å skape et samlingssted for kunst og kultur. Initiativtakerne til Kulturhuset i Bergen er Ingolf Dahm og Yngvill Nydal, som høsten 2022 solgte driften til De Bergenske. På dagsbasis er huset drevet av administrasjonen.

Huset har egen bardrift og restaurant, samt egenkuraterte konserter og klubbarrangementer. I tillegg leies også husets forskjellige lokaler ut til andre kulturinstitusjoner og private arrangører. Festspillene i Bergen, Vill Vill Vest, Design Region Bergen, Oktoberdans og Bergen Ølfestival er blant aktørene som har inngått avtale med oss om å bruke huset i ymse sammenhenger.

Vårt mantra er å være et kulturhus for alle, med lav terskel og stor bredde. I løpet av en måned vil man kunne oppleve alt fra konserter med internasjonale artister, til kunstutstilling, technoklubb, danseforestilling og yogakurs. Bygget er konstruert på en måte som gjør det enkelt å gå fra for eksempel en konsert i første etasje til et kubbarrangement i tredje etasje, gjerne via en tur i puben eller innom restauranten for en matbit.

Selve huset – som tidligere har rommet alt fra boktrykkeri til bakeri - er plassert midt i smørøyet av Bergen sentrum; med ett minutts gange til Den Nationale Scene, to minutters gange til Torgallmenningen og fem minutters gange til Grieghallen.

dsr-14