#Kunst

Fredag 08. oktober

Kl. 18:00

Utstilling: ‘Kunsten er lang, livet er kort’ Henrik Gallatin Askeland Andersen & Unni Askeland

08.10.21 - 18.10.21

Utstillingsåpning: Unni Askeland og Henrik Gallatin Askeland Andersen - «Kunsten er lang, livet er kort.» Velkommen til en retrospektiv utstilling av Unni Askelands verker fra perioden 1980-2013 kombinert med sønn Henrik Gallatin Askeland Andersens debututstilling. Utstillingen kan du oppleve i Galleriet på Kulturhuset i Bergen, i perioden 08.10.21-18.10.21.

header.jpg

Praktisk informasjon

Dato: Sted:
08.10.2021 - 18.10.2021 Kulturhuset i Bergen
Pris: Sal: Arrangementstart: Vergeordning:
0,- Galleriet 18:00 Ja
  • Dato: 08.10.2021 - 18.10.2021
  • Sal: Kulturhuset i Bergen
  • Pris: 0,-
  • Scene: Galleriet
  • Arrangementstart: 18:00
  • Vergeordning: Ja

Kulturhuset i Bergen presenterer:

Utstilling: ‘Kunsten er lang, livet er kort’ Henrik Gallatin Askeland Andersen & Unni Askeland

Hun er blitt beskrevet som bohem og punkete, han kaller seg kunstrebell. Mor og sønn Askeland stiller ut på Kulturhuset i Bergen, med henholdsvis en retrospektutstilling og en debututstilling! To generasjon møtes i sine tilbakeblikk. Minnene og forbildene er ulike, men trangen til opprør og selvutforskelse er den samme.

Om Unni Askeland (1962):

Hun har blitt kalt en moderne bohemdronning og norsk samtidskunsts enfant terrible. Unni Askeland har alltid vært ukonvensjonell og har med både sin kunst og sin livsstil (til tider bohemsk, til tider glamorøs) sjokkert det politisk korrekte. Unni Askeland ble født i Bergen i 1962. Hun har utdannelse fra Kunstskolen i Kabelvåg (1983-1984), Vestlandets Kunstakademi (1985-85) og Statens Kunstakademi under Per Kleiva, hvor hun ble uteksaminert i 1992.
Unni Askeland arbeider innenfor maleri, grafikk, foto og performance. På akademiets avgangsutstilling stilte Askeland ut Waiting for Picasso, et maleri som viser kunstneren avbildet i selskap med kunstnere som Edvard Munch, Frida Kahlo, Lenda Cronqvist og Francesco Clemente. Foruten for den åpenbare mangelen på beskjedenhet, kan bildet også leses som et manifest av hennes kunstneriske idealer.
Å iscenesette sin egen personlighet i egne verk og innenfor den kunsthistoriske tradisjonen har siden vært et sentralt element i Askelands virke. I 2013 fikk hun god oppmerksomhet gjennom sine Munchadapsjoner som ble presentert sammen med «Munch i koffert»-prosjektet. Adapsjonene forårsaket noe av en skandale i det norske kunstmiljøet. I Askelands nyfortolkning av Munchs temaer som kjærlighet, sex og kvaler plasserer hun seg bevisst i en ekspresjonistisk tradisjon. Ekspresjonistiske idealer som omhandler personlig, ofte erotisk, erfaring, er til stede i de fleste av hennes arbeider.
I Askelands arbeider finnes det også en rekke referanser til amerikanske ikoner innen film og musikk. En tilhørighet til den amerikanske tradisjonen - både i innhold og i formspråk - er tydelig. Med seriene Desire and Destruction og Big Blonde - sistnevnte vist i New York i 2006 - skildret Askeland ikonene fra det 20. århundre og parafraserte kjente portretter. Blant femme fatale-skikkelser som Marilyn Monroe, Mae West og Courtney Love kunne man også finne artisten selv. Både i tema og stil var disse prosjektene en åpenbar referanse til Andy Warhols popkunst.
Utstillingen A Lot of Water Under the Bridge (2008) inneholdt bilder inspirert av den berømte filmen Casablanca; blant annet kjærlighetsscener med Ingrid Bergman og Humphrey Bogart. Da en serie fra utstillingen ble anskaffet av Nasjonalmuseet i Oslo oppstod det en ny debatt, ikke bare om kunstneren, men også om museet.
Unnis del av utstillingen heter ‘Tilbakeblikk’, med undertittel ‘Å være seg selv er den høyeste formen for moral’.

Om Henrik Gallatin Askeland Andersen (1986):

Henrik A. Andersen er sønn av Unni Askeland og den amerikanske musikeren Eric Andersen. Han har uttalt følgende om sitt virke: 
‘Min barndom på 80 og 90-tallet var preget av mye opprør. Jeg drev mye med grafitti og tjente penger med å jobbe for flere kunstnere med oppspenning av lerret og som modell. Fritiden brukte jeg til å bla i gamle kunstblader, høre på musikk fra 60-, 70- og 80-tallet, organisere og rydde i atelieret til min mor og lage skisser til mine grafittiverk. Som halvt amerikaner husker jeg Rodney King opptøyene i Los Angeles, graffiti og hiphop scenen i New York veldig godt. Jeg bruker dette mye som inspirasjon i kunsten min og prøver å vekke følelser i mennesker ved å ikke følge normen når jeg maler.
Mange av mine verk er inspirert av beat-generasjonen, kunstlitteratur, samtidskunst og mote fra 60- og 70-tallet og frem til i dag. Jeg forsøker å blande mange av dagens teknikker og gamle teknikker i en eksplosjon av farger, men også i sort hvitt med elementer av min favorittfarge rød slik at man kommer i kontakt med følelser.’

-Åpningstider utstilling:

-Fredag 08.10: Fra kl 18:00 til kl 22:00

-Alle andre dager: Fra kl 10:00 til kl 20:00 (søndager kl 11:00 til kl 20:00)