Ferden mot en tegnet verden

To kritikerroste kunstnere med hver sin uttrykksform hadde én felles idé. Resultatet kan du oppleve på Kulturhuset.


#Kunst

25. mars 2022

Av: Ketil Mosnes


sondre-lerche-avatars-of-love

31. mars åpner utstillingen Avatars Of Love - The Exhibition på Kulturhuset i Bergen. Utstillingen, som vil bli stående på Galleriet i 3. etasje frem til 24. april, viser resultatet av samarbeidet mellom musiker og låtskriver Sondre Lerche og kunstner Nikolai Torgersen; to karer i 30-årene som har opplevd stor suksess innen sine respektive yrker. Vi har tatt en prat med Lerche og Torgersen for å få vite litt mer om både utstillingen og forløpet til samarbeidet.
Sondre starter:
-‘Jeg tok kontakt med Nikolai ganske tidlig i fjor. Jeg var allerede kommet godt i gang med innspillingen av 'Avatars Of Love'-platen (Sondres nyeste utgivelse, som slippes 1. april), og så hadde vi sporadisk kontakt videre. Jeg hadde lagt merke til at han holdt på med noen arbeider som jeg syntes var både slående og nydelige, og jeg følte vel på en eller annen måte at vi – i våre respektive prosjekter - var litt på samme ‘energi’. Da fikk jeg en tanke om å spørre ham om å tegne coveret…eller potensielt hele platen. Jeg hadde også tidligere tenkt at hvis jeg noen sinne skulle ha et tegnet platecover så måtte jeg gå til Nikolai. Jeg sendte ham låten 'Dead of the night' - som jeg akkurat hadde spilt inn - etter at vi hadde hatt et møte, og det var vel slik det startet.

Nikolai:
-‘Jeg var veldig positiv, og det var i grunn en slik klassisk situasjon der man føler seg beæret over å bli spurt. Dessuten hjalp det på prosjektet at jeg synes Sondres musikk er skikkelig bra! Det bidro til at jeg i større grad følte at det var vårt prosjekt.’

De to artistene møtte hverandre for første gang rundt 2014, og har siden krysset stier under Sondres konserter og i ymse andre settinger. Det er imidlertid ikke første gang Nikolai har jobbet med albumutgivelser. Han forteller:

-‘Jeg gjorde noe lignende for Big Bang i 2012, der jeg lagde alt det visuelle til et helt album. Så det var jo litt av den samme prosessen; motta musikken tidlig, for så å utvikle et univers som var knyttet til albumet.’

-Hvordan går du frem i en slik prosess? Tar du utgangspunkt i tekstene, eller handler det mer om feelingen på hele albumet?

Nikolai:
-‘Det er forhåpentligvis dét denne utstillingen vil vise; det er jo en intuitiv prosess, men det startet med at Sondre likte uttrykket mitt, og så prøvde vi å lage en avgrening av det. Vi har hatt masse skisser, og det handlet i grunn å om forsøke til man fant noe som TRAFF. Da jeg til slutt klarte å finne frem til rett stil var det egentlig ganske spikret, og vi kunne begynne å tenke mer på motiver pluss å for eksempel knytte motivene opp til forskjellige singleutgivelser. Mange av landskapene er jo Bergens- eller Los Angeles-relaterte, og det spiller direkte på hvor Sondre har bosatt seg og hvor han har minner fra. Likevel føler jeg at jeg har hatt full frihet til å gjøre hva jeg vil. Slik sett er det enkelt å jobbe med Sondre; han er veldig positiv til ideene jeg kommer med. På vinylutgivelsens etikett er det for eksempel et eple, som i seg selv kanskje ikke er så viktig for historien hans. Men man kan jo alltid legge en symbolikk til det som er der.’

Sondre:
-‘Det har jo vært en luksus å kunne komme med enkelte spesifikke bestillinger eller premisser, men de største kickene kom likevel da det dukket opp noe som man ikke har bedt om, eller som ikke er tenkt ut på forhånd. Så det er jo en egentlig en eneste lang dialog. Og som Nikolai sier: Med en gang vi fant denne verdenen - og fant en måte å separere dette prosjektet fra de andre tingene som han holder på med - så hadde vi plutselig et språk; da kunne for eksempel et eple bli et symboltungt motiv. Jeg syntes det var veldig gøy, selv om det er lett for meg å si, hehe.. Det er jo Nikolai som må sitte og tegne i dagevis og prøve å løse dette…
Det har uansett vært fantastisk å få musikken sin tegnet! Og det er vel derfor vi ganske tidlig begynte å skjønne at det hadde vært kult å lage en utstilling av dette, slik at vi også kan få vist de verkene som bare var et steg på veien, og som ikke nødvendigvis ble brukt i coveret. Utstillingen vil vise hele prosessen.’

Avatars Of Love-utstillingen består av litt over 40 originaltegninger pluss fire grafiske verk i et begrenset og nummerert opplag. I tillegg vil man kunne oppleve pappinstallasjoner samt dekorerte audiovisuelle bokser som spiller fem av Sondres singler. Nikolai utdyper tanken bak utstillingen:

-‘Det er også et poeng at coverkunst - spesielt singlecovere - nå er blitt veldig digitalt, og det er ofte ikke forventet at det ligger et fysisk arbeid bak. Og siden dette prosjektet tross alt består av 40 tegninger – mange av dem i store formater – pluss originale skisser, så har vi jo en interesse i å vise det frem. Det blir litt mindre interessant hvis kunsten bare finnes på Spotify og på en harddisk…Coveret til 'Dead of the Night' er vel for eksempel cirka 4 x 4 cm på Spotify, mens det i virkeligheten er en 120 x 140 cm stor tegning!

-Sondre, i hvor stor grad involverte du deg underveis i den kunstneriske prosessen? Gikk du inn underveis og kom med tilbakemeldinger, eller lot du Nikolai få full kunstnerisk frihet?

Sondre:
-‘Jeg følte at jeg fikk sjansen til å til dels få det slik jeg ville. Det betyr jo noe hva jeg synes eller kjenner på, og så betyr det noe hva Nikolai synes eller kjenner på, og i det samspillet blir vi enige om noe. Slik sett er det ikke noe annerledes enn det som skjer i et innspillingsstudio. Det er klart at når jeg jobber med noe som er MITT, så har jo det en tyngde i forhold til valgene som blir tatt, men dette prosjektet er også noe annet; det er Nikolais kunst, men i samspill med musikken. Så det har vært viktig at det er noe som vi begge kjenner oss igjen i. Det er jo kunst, men også en innpakning, på en måte. Det har egentlig vært en veldig sømløs prosess…’

De rundt 40 originale blyanttegningene vil bli tilgjengelig for salg gjennom nettauksjon som foregår i utstillingens første uke. Nikolais opprinnelige ønske var å donere inntektene fra utstillingen til ideelle organisasjoner som jobber for å støtte vanskeligstilte barnefamilier og rusmisbrukere. I lys av dagens tragiske situasjon i Ukraina doneres en tredjedel av inntektene til hjelpearbeid der.

275456861_506432370843291_1042345129347544466_n
277094763_515054286647766_4507733661401104618_n
277102034_515054179981110_5124147237806832204_n