Litterær suksess på mezzaninen

Én gang i måneden får vi besøk av The Female Minority Voices på mezzaninen; en lesesirkel som fokuserer på kvinnelige forfattere fra forskjellige steder i verden. Lesesirkelen er blitt en stor suksess, og her forteller initiativtager Anine Fatou Bråten mer om blant annet bakgrunnen for prosjektet, og planene fremover.

#Diverse

02. september 2022

fmv2

- Fortell gjerne litt om bakgrunnen/inspirasjonen for at du ønsket å opprette lesesirkelen.

-Mitt navn er Anine Fatou Bråten. Jeg er halvt norsk og halvt gambisk; født og oppvokst i et multikulturelt miljø på østkanten i Oslo. Flyttet til Bergen som ung voksen for å studere, og for tiden studerer jeg juss med ambisjoner om å bli internasjonal menneskerettighetsadvokat, hvor hovedfokuset vil være på kvinner og minoriteter. Utenom studiene driver jeg bl.a. med aktivistisk arbeid, og er skoleprogramvert hos BIFF.
Mens jeg har vært her i Bergen har jeg kjent på manglende representasjon, fokus, sentrering og tilbud rettet til minoritetskvinner spesifikt. Som en etnisk minoritetskvinne i Norge som ønsker å se flere "mennesker som meg" representert generelt, spesielt her i Vesten, ønsker jeg å endre dette. Dette inspirerte meg til å bl.a. starte The Female Minority Voices Book Club i 2021, en lesesirkel/bokklubb skapt for å heve stemmen til etniske minoritetskvinner - fra hele verden.
Med meg i teamet er Rodolfo Baldinotti fra Brasil/Bergen og Ina Knutsen Glosli fra Norge/Bergen. I starten av 2022 gjorde vi Female Minority Voices til en organisasjon.

-Hva håper du å oppnå med konseptet?

-Målet er å sette minoritetskvinner på agendaen/dagsordenen, sentrere og heve stemmene våre, og gjøre historiene og perspektivene våre tilgjengelig for et større publikum. Ikke bare skal vi læres om, men vi er også de som lærer BORT.
Hvordan er det å være kvinne i Afghanistan, Nigeria, India, Mexico, Grønland, New Zealand eller Kina? Hvordan er det å være etnisk minoritetskvinne hvor som helst? Hva er likt og hva er ulikt? Hvilke konsekvenser har det for vår hverdag og våre liv når vi blir redusert til vår biologi og fenotype? Dette er noen av spørsmålene vi ønsker å kunne svare på, og perspektivene vi ønsker å gi innblikk i, med denne lesesirkelen.

-Hvordan du har opplevd responsen fra deltakerne så langt?

Den har vært utrolig positiv. Vi har fått deltakere med alle slags bakgrunner: Internasjonale studenter, forskjellige nasjonaliteter, etniske og kulturelle bakgrunner, aldre fra begynnelsen av tyveårene til slutten av syttiårene, begge kjønn, etc - mye variasjon og stort mangfold, altså! Det er hjertevarmende når vi får høre fra deltakere at denne gruppen betyr så mye for dem, og at det er noe de hadde lett etter. Vi har blitt en fin gruppe hvor det kommer nye fjes med jevne mellomrom.

-Fortell gjerne litt om hvilken litteratur du ønsker å presentere i gruppen fremover?

Hver måned velger vi en bok som kan gi oss innblikk i livene og hverdagen til minoritetskvinner, hvor hovedfokuset er krysset der det kvinnelige kjønn og etnisitet møtes, hovedsakelig fra det kvinnelige blikket/perspektivet.
Dette er en lesesirkel for alle voksne som er interessert i disse stemmene, perspektivene og historiene. Det er også et lavterskeltilbud, så det er ingen krav til forkunnskaper. En kan velge mediumet som passer en best; om dette er den tradisjonelle fysiske boken, eller om det er e-bok eller lydbok. Og selv om det anbefales på det sterkeste å ha lest boken før en deltar på møtene, så oppfordrer vi også folk til å komme om de ikke har fått lest boken (men sett deg gjerne inn i hva den handler om). Boken er en samtalestarter, og alle kan delta i samtalen. Det er ikke møteplikt til lesesirklene, og en blir med på det en vil/kan.
I tillegg til lesesirkelen/bokklubben, har vi også andre arrangementer, bl.a.:
- CiB x FMV: Filmvisninger én gang i måneden hos Cinemateket i Bergen, hvor vi viser filmer som komplimenterer månedens bok.
- Middager og andre sosiale sammenkomster
- Samtale med aktuelle forfattere

Plan for høsten 2022:

LESESIRKEL
September - Unorthodox: The Scandalous Rejection of My Hasidic Roots by Deborah Feldman
October - Homegoing by Yaa Gyasi
November - Dominicana by Angie Cruz
December - Erotic Stories for Punjabi Widows by Balli Kaur Jaswal

KINO/FILMVISNINGER
August: Tempestad
September: Disobedience
Oktober: Queen of Katwe
November: Carajita
Desember: Bend It Like Beckham

Vi håper etter hvert å ekspandere tilbudene våre enda mer, og har mange spennende idéer og planer for FMV fremover!

fmv1
fmv2